nieuws Bestuurskracht

‘Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen past bescheidenheid’

De Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) moet gedupeerden van de toeslagenaffaire compenseren. Hoe gaat dat in zijn werk en wat verklaart de lange duur van de hersteloperatie?

Toen directeur Anne Coenen in oktober 2020 begon als directeur van de UHT, sprak ze direct uit dat de organisatie iets van bescheidenheid past. ‘Gezien wat er gebeurd is in Nederland, moeten wij ons vooral bezighouden met goed werk leveren en de juiste stappen zetten. Dat doen we door letterlijk samen met ouders te kijken: wat is er gebeurd, waardoor jij je gedupeerd voelt? Zij vertellen hun verhaal, wij vullen dat aan met de informatie die beschikbaar is in onze systemen. Zo hopen we alle gedupeerden zo goed mogelijk te helpen.’

In de wachtrij
De UHT is een speciaal onderdeel van de afdeling Toeslagen van de Belastingdienst. Die werd in 2020 opgezet met als doel getroffen ouders financieel te compenseren en ‘hun rechtsgevoel en het vertrouwen in de overheid te herstellen.’ Om te beoordelen of ouders recht hebben op compensatie, hanteert de UHT drie stappen, vertelt Coenen. Ten eerste is er de snelle toets (bekend als de Catshuisregeling). Blijkt op basis van de systemen dat iemand gedupeerd is, dan ontvangt diegene 30.000 euro. Na de eerste toets wordt een traject gestart om uitvoerig te onderzoeken waar iemand precies recht op heeft, de integratiebeoordeling. Hetzelfde gebeurt met mensen die in eerste instantie niet beschouwd worden als gedupeerden.

*Dit is het eerste deel van een artikel uit PD35: Regels gaan niet boven grondrechten. Lees hier verder

Beeld: Shutterstock

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *