nieuws Groene overheid

Welke school is de meest duurzame?

Duurzaamheidscoördinator Marlise Achterbergh van Esprit Scholen weet uit eigen ervaring wat Leren voor Morgen betekent in de praktijk. ‘We steken ontzettend veel van elkaar op.’

Voorheen was Marlise Achterbergh, docent bij Esprit Scholen, een groep van vijftien basis- en middelbare scholen in Amsterdam. ‘Ook in die tijd was ik al met duurzaamheid bezig, maar vooral in mijn eigen leven. Toen mijn zoontje geboren werd – ja, het is een beetje cliché – dacht ik: ik wil meer doen.’ Ze sloot zich aan bij Teachers for Climate en solliciteerde uiteindelijk naar de functie van duurzaamheidscoördinator bij Esprit. ‘Er waren ook sollicitanten met een technische achtergrond. Maar ze kozen voor mij, juist omdat ik uit het onderwijs kom. Ik voel een innerlijke drive. Duurzaamheid moet verankerd worden in het onderwijs, zodat we leerlingen opleiden tot planetaire burgers die begrijpen dat ze onderdeel zijn van een groter geheel.’

Docentennetwerk
Inmiddels heeft Marlise binnen Esprit een Duurzaam Docentennetwerk opgezet, waar zo’n 43 docenten toe behoren. ‘We komen vier keer per jaar samen om ideeën uit te wisselen.’ Zowel Teachers for Climate, een netwerk van duurzame pioniers in het onderwijs, als Esprit Scholen is betrokken bij Leren voor Morgen. ‘Met Esprit doen we mee aan de SustainaBul, een duurzaamheidswedstrijd van Leren voor Morgen onder scholen. Iedereen vult een vragenlijst in en op basis daarvan ding je mee naar de titel van meest duurzame school of scholengroep.’

*Dit is het eerste deel van een artikel uit de DuurzaamDoor special: Veilige ruimte om te leren. Lees hier verder

Beeld: Marlise Achterbergh

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *