nieuws i-Samenleving

Digitale overheid niet goed toegankelijk

De digitale toegang tot de overheid is nog steeds niet goed geregeld. Dat stelt de Nationale ombudsman in het onderzoek ‘DigiD helpt niet mee’.

Ondanks eerdere beloften van de overheid, is er geen goede digitale machtigingsvoorziening. Digitaal zakendoen met de overheid namens een cliënt of naaste kost daardoor veel tijd of is onmogelijk.

In Nederland zijn zo’n 273.000 mensen onder bewind gesteld en 2,6 miljoen mensen digitaal niet vaardig. Zij mogen of kunnen niet zelf hun zaken digitaal regelen met de overheid maar zijn daarvoor afhankelijk van een wettelijk vertegenwoordiger of gemachtigde. De Nationale ombudsman vindt het onacceptabel dat de digitale toegang voor wettelijk vertegenwoordigers en gemachtigden, die namens een grote groep kwetsbare burgers zakendoen met de overheid, niet goed is geregeld.

Sinds het vorige rapport, in 2017, is een aantal zaken wel verbeterd, constateert de ombudsman. Persoonlijk contact met de overheid, via de telefoon of aan de balie, is altijd mogelijk en bij de Informatiepunten Digitale Overheid worden burgers geholpen om digitaal zaken te doen met de overheid.

De Nationale ombudsman wil dat demissionair staatssecretaris Alexandra van Huffelen binnen drie maanden met een duidelijk en haalbaar plan van aanpak komt waarin een tijdpad staat. De ombudsman verwacht dat de staatssecretaris haar belofte nakomt en de verantwoordelijkheid neemt voor een goede digitale machtigingsvoorziening.

In gesprek met Publiek Denken gaf de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen eerder aan dat de overheid harder moet gaan lopen. ‘Alle beleid en goede bedoelingen ten spijt denkt de overheid nog altijd vanuit het systeem in plaats vanuit de gebruiker, de inwoner.’ Lees dat interview hier terug.

Beeld: Markus Spiske

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *