nieuws i-Samenleving

Kosten en baten van digitale participatie

Nu technologische innovatie en digitale vooruitgang de norm zijn, is het essentieel om de verschuiving naar digitale vormen van participatie te evalueren. HAS Applied Geo Information Services, Avans Lectoraat Sustainable Finance and Accounting, Smarticipatie en kennisnetwerk Ruimteschepper onderzoeken de maatschappelijke kosten en baten van digitale participatie om het maatschappelijk rendement ervan te kwantificeren. Dat moet leiden tot een tool die overzicht biedt aan iedereen die aan de slag wil gaan met participatie. Douwe Blanksma van Ruimteschepper is er enthousiast over: ’Dit is voor zover ons bekend het eerste onderzoek naar de effectiviteit van digitale communicatie tijdens participatieprojecten.’

De klassieke manier waarop de gemeente haar inwoners benaderde was een informatiebijeenkomst, ’s avonds ergens in een zaaltje, om te vertellen dat de raad ergens een besluit over had genomen. Hoewel veel gemeenten inmiddels van die oude manier van werken zijn afgestapt, hebben veel inwoners het vertrouwen in hun gemeente verloren. Het kost tijd en inspanning om dat vertrouwen terug te winnen. Goede communicatie is daarvoor essentieel, niet alleen in zaaltjes en kranten, maar ook digitaal.

Douwe Blanksma legt uit: ‘Je kunt bijeenkomsten organiseren en “analoog” bij elkaar komen, en dat moet je zeker ook blijven doen, maar wij zijn ervan overtuigd dat je door digitale participatie tegen lagere kosten veel meer mensen bereikt, aantrekkelijk kunt bevragen en met transparante terugkoppeling erbij betrekt. Je maakt het voor heel veel meer mensen makkelijker om mee te doen. Bovendien levert een digitaal proces veel meer gegevens op die ook nog eens sneller analyseerbaar en deelbaar zijn.’

*Dit is het eerste deel van een artikel uit Publiek Denken 47: Burgerparticipatie. Lees hier verder

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *