nieuws i-Samenleving

Toegankelijke leidraad bevordert digitale oplossingen

De werkwijze en het hoge tempo van de digitale industrie vormen een groot contrast met digitale ontwikkelingen bij de overheid. ‘Het zijn twee werelden, maar ze kunnen dichter bij elkaar komen,’ stelt Mark Landman, voorzitter van Stichting Digitaal Burgerschap Nederland (DBN). Een eerste stap in die richting is de Sociale Digitale Standaard die deze herfst is gelanceerd: een concrete leidraad voor het ontwikkelen van digitale dienstverlening waarbij de gebruiker centraal staat. Landman: ‘Mijn hoop is dat we daar de komende jaren samen handen en voeten aan kunnen geven. Adviseren is leuk, maar het gaat om wat je er uiteindelijk mee bereikt.’

DBN is door de branchevereniging Dutch Digital Agencies in het leven geroepen om de kennis en expertise uit de digitale industrie beschikbaar te maken voor de overheid, met als doel de burger beter van dienst te zijn. ‘Vanuit de overheid is er de afgelopen jaren sterk ingezet op de kenniseconomie,’ zegt Mark Landman. ‘Op digitaal en technologisch vlak loopt Nederland voorop. Maar als je kijkt naar hoe we onze digitale zaken regelen, benen we op dit moment het tempo van de technologische ontwikkelingen niet bij. Het is een mooie uitdaging om daar verandering in te brengen.’

Gebruiksvriendelijk
Dat een groot deel van ons leven online plaatsvindt, maakt dat de Nederlandse burger ook steeds meer gewend is zaken digitaal op te lossen. ‘Je gaat eerst googelen, voordat je op de fiets stapt naar een loket,’ legt Landman uit. ‘Vanzelfsprekend wil de overheid dat stimuleren. Daarbij gaat het niet zozeer om de techniek, maar vooral om gebruiksvriendelijke dienstverlening, want dat draagt bij aan vertrouwen. Hoe de DigiD-app tegenwoordig werkt, in samenwerking met andere apps, is daar een voorbeeld van.’

*Dit is het eerste deel van een artikel uit Publiek Denken 38: Dienstverlening. Lees hier verder

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *