nieuws i-Samenleving

Techno-activisme met een knipoog

De moderne technologie is niet gemaakt om het beste uit de mens te halen en de wereld een stukje leuker, socialer en creatiever te maken, constateert technofilosoof Rens van der Vorst. Hij ziet het tegenovergestelde gebeuren en de argeloze gebruiker is zich letterlijk van geen kwaad bewust. Hij pleit daarom voor meer bewustzijn en mild verzet: activeer de digitale gremlin in jezelf voor een betere wereld!

‘Grote technologiebedrijven weten dat er meer geld te verdienen valt aan onze slechte eigenschappen,’ stelt Rens van der Vorst. ‘Dus zitten we opgescheept met technologie die onze waarden niet bepaald centraal heeft staan. Technologie die ons tegen elkaar opzet, onze aandacht kaapt, ons onvriendelijker maakt of ons voorziet van verkeerde informatie.’

Van der Vorst doceert techniekfilosofie op Fontys Hogeschool en is auteur van Digitale gremlins, een boek waarin hij mensen op een ludieke manier stimuleert om bewuster met technologie bezig te zijn. ‘We leven in een wereld waarin we technologie gewoon accepteren zoals het is, maar waarom? Kan het anders? Twitter bijvoorbeeld gedijt op negativiteit. Lees je iets wat je niet aanstaat, dan reageert je reptielenbrein meteen met een boze tweet. Twitter zou die tweet ook even voor je kunnen vasthouden: de digitale variant van tot tien tellen, en vervolgens vragen of je de tweet nog steeds wil versturen. Daarmee kun je de mens helpen een beter mens te worden.’

Burgergedreven
Ook de overheid stort steeds meer systemen over de burgers uit: dragen die bij aan een beter leven? Van der Vorst: ‘Als ambtenaar zou je daarbij moeten stilstaan. Waarom lijkt de burger altijd aan de verkeerde kant van systemen te staan? Als de computer zegt dat ik iets verkeerd doe, moet ik bewijzen dat ik het goed gedaan heb. In een captcha moet ik bewijzen dat ik geen robot ben. Technologie zou de mens moeten dienen en niet andersom.’ ‘Als ik bij overheden een lezing geef, hoor ik aan het taalgebruik dat technologie leidend is. Woorden als datagedreven en digitale transformatie zijn niet zo onschuldig als ze lijken. Als overheid wil je toch niet datagedreven zijn? Je wilt burgergedreven zijn en daarbij gebruikmaken van data. Je wilt ook niet transformeren in een digitaal systeem, maar systemen gebruiken om je dienstverlening te verbeteren.’

*Dit is het eerste deel van een artikel uit Publiek Denken 43: i-Samenleving. Lees hier verder

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *