nieuws i-Samenleving

Zicht op digitalisering

Van ambtenaren wordt verwacht dat zij zich digitale skills snel en goed eigen maken, om digitalisering bij overheden in goede banen te kunnen leiden. Wat vergt dit van hun leidinggevenden? Mark Vermeer, directeur Digitale Overheid, over het belang van voldoende kennis van digitalisering bij het management, en wat er verder nodig is.

‘Net zoals kennis van HRM noodzakelijk is om mensen goed aan te kunnen sturen, zo zouden leidinggevenden ook kennis moeten hebben van digitalisering,’ stelt Mark Vermeer. Sinds 1 november houdt hij zich vanuit de nieuwe directie Digitale Overheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) bezig met de impact van digitalisering op de overheid. Aanleiding was de toenemende politieke druk op gebied van privacy, algoritmes en social media. ‘Vroeger regelde de afdeling ict alles wat met de computer te maken had. Maar ondertussen heeft al het werk van de overheid een digitaal aspect. De scheidslijn tussen ict als bedrijfsvoeringsfunctie en ict als onderdeel van het primair proces begint te vervagen. Basiskennis van digitalisering is belangrijk om je tent goed te kunnen runnen.’

Niet waardevrij
De ict-afdeling zorgt dat alle voorzieningen er zijn, maar de leidinggevende geeft aan wat nodig is, stelt Vermeer. ‘Als manager moet je enerzijds zorgen dat je de mogelijkheden van digitalisering optimaal benut binnen het beleidsterrein waarin jij verantwoordelijk bent. En dat deze aansluiten bij wat de samenleving van je vraagt. Ketenpartners bijvoorbeeld digitaliseren hun processen ook en verwachten hetzelfde van hun overheidspartners.’

*Dit is het eerste deel van een artikel uit Publiek Denken 40. Lees hier verder

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *