In Blik op de Uitvoering brengt Publiek Denken het werk van uitvoerend ambtenaren in beeld. In deze editie Martin Peddemors, medewerker klantcontact (agrarisch) bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) in Assen. ‘Je kunt sec een vraag beantwoorden, maar je kunt ook wat extra’s proberen te doen.’
Ondernemers, particulieren, adviseurs: Martin Peddemors krijgt ze allemaal aan de lijn. Bijvoorbeeld wanneer mensen een vraag hebben over het mestbeleid, een dier willen registreren of een klacht hebben over de werkwijze of regelgeving van RVO. ‘Dat is heel leuk aan mijn werk: het diverse contact,’ vindt Peddemors. ‘Je hebt met de hele maatschappij te maken en spreekt mensen die ergens bij geholpen willen worden. De sport, en de doelstelling, is om hun vraag in een gesprek op te lossen.’
Klachten en signalen
Peddemors is telefonisch medewerker klantcontact en zit onder andere in het team Klachten en signalen. Hij legt (nieuwe) regelgeving uit, krijgt vragen over dierregistratie en mestbeleid en probeert, mede aan de hand van klachten en signalen, de processen te verbeteren. Vanaf begin december start Peddemors in een nieuwe werkgroep die, wanneer nieuwe onderwerpen binnenkomen, het uitvoeringsproces daaromheen van a tot z vormgeeft. Een goede ontwikkeling, vindt Peddemors. ‘In het verleden zijn er weleens nieuwe programma’s ontwikkeld zonder degenen die ermee werken te raadplegen. Dan werkt een programma bijvoorbeeld niet zoals je wilt, of is het in de basis net wat minder dan het systeem dat we daarvoor hadden. Dat vergt weer net wat meer tijd aan de telefoon met de betreffende relatie.’
*Dit is het eerste deel van een artikel uit Publiek Denken 47: Burgerparticipatie. Lees hier verder
Beeld: Martine Hoving