Er moet meer onderzoek komen naar de kansen en problemen die de mondiale platformeconomie oplevert voor consumenten, concurrentie en innovatie. Samen met vertegenwoordigers van de twintig grootste economieën heeft staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat daarover afspraken gemaakt bij de G20-top in het Argentijnse Salta afgelopen weekend.
De gemaakte internationale afspraken sluiten aan op de nationale strategie Nederland Digitaal (juni 2018). Daarin stelt het kabinet dat er bijvoorbeeld transparantie moet zijn voor consumenten bij het online zaken doen, zoals over de rechten bij het aankopen via een online platform. Ook pleit het kabinet voor het verantwoordelijk en open delen van data tussen bedrijven en sectoren. Zowel in Nederland als in EU-verband wordt bovendien op dit moment bekeken of het huidige mededingingsinstrumentarium nog voldoet voor de snelle ontwikkelingen in de digitale economie.
Nederland is mondiaal de zeventiende economie en wordt normaal gesproken in de G20 vertegenwoordigd door de Europese Unie. Op uitnodiging van de huidige G20-voorzitter, Argentinië, is Nederland net als in 2017 als gastdeelnemer toegevoegd aan alle bijeenkomsten.