nieuws

Naast trein en bus nu ook openbare deelfietsen in provincie Zeeland

De gemeente Middelburg krijgt vandaag als eerste Zeeuwse gemeente de zogenaamde “deelfiets”. De deelfiets is een proefproject van de provincie om Zeeland beter bereikbaar te maken zonder dat iedereen zomaar de auto pakt.

Daarnaast heeft niet iedereen meer een eigen auto of fiets en daar wil de overheid op inspelen. Het project heet Mobility as a Service (MaaS) waarbij gebruikers mobiliteit inkopen in plaats van te investeren in eigen transportmiddelen. De deelfiets maakt in dit geval onderdeel uit van het openbaar vervoer, zoals een bus of trein.

‘Ons openbaar vervoer in Zeeland reikt niet tot aan het oneindige, dus met de deelfiets willen we het openbaar vervoer aanvullen’, zegt gedeputeerde Harry van der Maas. Ook wil Middelburg dat het makkelijker wordt om buiten het centrum de auto te parkeren en dan op de fiets het centrum in te fietsen. Hetzelfde geldt voor treinreizigers: bij het station komt ook een plek waar deelfietsen staan.

Nog niet iedereen
Werknemers van de provincie Zeeland mogen de fietsen eerst uitproberen. Aan wethouder Chris Simons en gedeputeerde Harry van der Maas de eer om de eerste fietsen uit te testen. De bedoeling is dat daarna de rest van Zeeland gebruik gaat maken van de fietsen. Om de fiets van het slot te krijgen, gebruik je geen sleutel maar een speciale app op je telefoon, waarmee je de fiets wordt ontgrendeld.

Om de app aan te schaffen, betaalt men 60 eurocent. Vervolgens kost het gebruik van de deelfiets voorlopig 30 eurocent per half uur. ‘Maar alles kan nog veranderen. Het is voorlopig nog een proefproject en voor de toekomst moeten we kijken wat wij als provinciebestuur kunnen doen’, aldus Van der Maas.

Fietsen op verschillende plekken in Middelburg
Het verschil tussen de deelfiets en de bekende OV-fiets van de NS, is dat de deelfiets niet per se op stations terug ingeleverd hoeft te worden.

Dit jaar starten door heel Nederland “mobiliteitsproefprojecten” waaronder dit project in Middelburg.

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *