nieuws Groene overheid

Keuzes in duurzaamheid

Een duurzame en sociale samenleving vraagt inwoners die over de kennis en vaardigheden beschikken om daaraan bij te dragen, als burger en als professional. Daarom zet de Coöperatie Leren voor Morgen zich in om duurzaamheid stevig in het onderwijs te verankeren. Leren voor Morgen is aangewezen als landelijke coördinator van de internationale Sustainable Development Goal voor Kwaliteitsonderwijs (SDG4) in Nederland.

De kiem voor Leren voor Morgen werd gelegd in 2004. ‘Duurzaamheid had in die tijd nog geen vaste plek in het curriculum,’ vertelt Ellen Leussink. Ze is als programma-adviseur en onderwijsexpert in het kennisprogramma DuurzaamDoor vanaf het begin bij Leren voor Morgen betrokken. ‘Er waren wel overal docenten en bestuurders die iets met duurzaamheid in het onderwijs wilden. We hebben toen netwerken per onderwijssector opgericht: Duurzame Pabo, Duurzaam MBO, Duurzaam Hoger Onderwijs, Studenten voor Morgen. Netwerken van onderop die personen en partijen met elkaar verbonden om samen te leren en te ontwikkelen.’

*Dit is het eerste deel van een artikel uit de Publiek Denken-special DuurzaamDoor: van kiem naar bloemenveld. Klik hier om verder te lezen

Beeld: Eco-school Neptunus Amsterdam (techniekbeeldbank) | Klimaatjes

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *