nieuws i-Samenleving

BZK lanceert Innovatiebudget Digitale Overheid 2020

Geïnteresseerde partijen kunnen zich op 2 manieren aanmelden:

  1. projecten: aanvragers kunnen een project voor innovatiebudget indienen dat zij zelf willen starten en waarbij zij al een oplossing voor ogen hebben.
  2. challenges: aanvragers kunnen een vraagstuk uitzetten als challenge waarop ondernemers zich met oplossingen kunnen schrijven. Deze challenges worden onderdeel van het Startup in Residence programma.Voor meer informatie, bekijk de tijdlijn van het innovatiebudget 2020.
Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

  1. Uitdaging
    De successen van het informatie gedreven werken van Adressen op Orde nodigen uit om nieuwe stappen te zetten. Van preventief naar voorspellend! Door toepassing van Machine Learning. Actief acteren in straten en wijken om problemen te voorkomen en de leefbaarheid optimaal te houden dan wel te maken.

    Aanleiding
    Adressen op Orde is sinds juni 2016 operationeel. De resultaten zijn positief op meerdere terreinen. €400.000,- per jaar aan harde baten door het niet toekennen van een uitkering dan wel stopzetten van een uitkering of toeslag (dit is excl terugvorderingen). Doordat er een controle ter plaatse plaatsvindt bij de adressen die hitten op 1 of meerdere indicatoren ziet men naast onrechtmatigheden ook hulpvragen. Denk aan bv vervuiling, schulden en armoede. De interne samenwerking is zo ingericht dat bij zorg ook snel geschakeld wordt. De technologische ontwikkelingen gaan razend snel en kunnen ons veel meer bieden dan we op dit moment toepassen. AI (aritificial Intelligence) is binnen handbereik. Waarom niet benutten, leren en experimenteren? Met als doel meer successen behalen in zowel de harde als zachte baten, slimmer en innovatiever werken conform de visie informatie gedreven werken.
    Daarnaast willen we de huidige indicatoren waar mogelijk optimaliseren. Zijn de geparkeerde indicatoren AVG proof te maken. Een workshop met collega’s uit gemeenteland waarin we kennis en expertise delen kunnen voor verbreding zorgen. Of nieuwe indicatoren, uiteraard binnen het juridisch kader.
    Doelstelling We willen meer inzicht krijgen in wijken, straten huizen waar problemen, misstanden of zorgen op de loer liggen. Het vroegtijdig kunnen acteren door de zorgvraag voor te zijn dan wel de onrechtmatigheid voorkomen is een win situatie voor burger, de gemeenten en overheid. Deze inzichten integraal delen met de belanghebbende afdelingen zoals V&W (wijkregisseurs en handhaving), E&A, W&I en Sociaal.
    Projectresultaat Een tool/mechanisme die de hits op de indicatoren van adressen op orde kan analyseren. Het mechanisme is in staat de hits te lezen op vragen zoals:
    Scoren hits meer in een bepaald postcode gebied, wijk of straat?
    Scoren hits vaker bij een bepaalde leeftijdsgroep?
    Tevens dienen deze verworven inzichten als input voor nieuwe verbeterde risico profielen. Dit is een iteratief proces.

    Effecten Bedoelde effecten:
    • Een beter beeld van specifieke problematiek in buurten, straten of wijken
    • Meer interactie met buurten en wijken ism V&W
    • In een vroeg stadium zorg bieden of handhaven waar nodig
    • Leertuin voor AI en Machine learning
    • Professionaliseren Informatie gedreven werken
    • Innovatie, leren en experimenteren
    • Smart City

    Exposure, innovatieve karakter delen met VNG en andere gemeenten

    Randvoorwaarden Het vergt een zorgvuldige voorbereiding met privacy juristen. Het moet binnen het juridisch kader passen. Streven is dergelijke analyses zelf te gaan doen in de eerste fase zal expertise van mogelijk buitenaf ingevlogen moeten worden. H

    Bestuurlijk doel Gelukkige Stad

  2. Je reactie is in afwachting van moderatie. Dit is een voorbeeld, je reactie wordt zichtbaar zodra deze is goedgekeurd.

    Uitdaging
    De successen van het informatie gedreven werken van Adressen op Orde nodigen uit om nieuwe stappen te zetten. Van preventief naar voorspellend! Door toepassing van Machine Learning. Actief acteren in straten en wijken om problemen te voorkomen en de leefbaarheid optimaal te houden dan wel te maken.

    Aanleiding
    Adressen op Orde is sinds juni 2016 operationeel. De resultaten zijn positief op meerdere terreinen. €400.000,- per jaar aan harde baten door het niet toekennen van een uitkering dan wel stopzetten van een uitkering of toeslag (dit is excl terugvorderingen). Doordat er een controle ter plaatse plaatsvindt bij de adressen die hitten op 1 of meerdere indicatoren ziet men naast onrechtmatigheden ook hulpvragen. Denk aan bv vervuiling, schulden en armoede. De interne samenwerking is zo ingericht dat bij zorg ook snel geschakeld wordt. De technologische ontwikkelingen gaan razend snel en kunnen ons veel meer bieden dan we op dit moment toepassen. AI (aritificial Intelligence) is binnen handbereik. Waarom niet benutten, leren en experimenteren? Met als doel meer successen behalen in zowel de harde als zachte baten, slimmer en innovatiever werken conform de visie informatie gedreven werken.
    Daarnaast willen we de huidige indicatoren waar mogelijk optimaliseren. Zijn de geparkeerde indicatoren AVG proof te maken. Een workshop met collega’s uit gemeenteland waarin we kennis en expertise delen kunnen voor verbreding zorgen. Of nieuwe indicatoren, uiteraard binnen het juridisch kader.
    Doelstelling We willen meer inzicht krijgen in wijken, straten huizen waar problemen, misstanden of zorgen op de loer liggen. Het vroegtijdig kunnen acteren door de zorgvraag voor te zijn dan wel de onrechtmatigheid voorkomen is een win situatie voor burger, de gemeenten en overheid. Deze inzichten integraal delen met de belanghebbende afdelingen zoals V&W (wijkregisseurs en handhaving), E&A, W&I en Sociaal.
    Projectresultaat Een tool/mechanisme die de hits op de indicatoren van adressen op orde kan analyseren. Het mechanisme is in staat de hits te lezen op vragen zoals:
    Scoren hits meer in een bepaald postcode gebied, wijk of straat?
    Scoren hits vaker bij een bepaalde leeftijdsgroep?
    Tevens dienen deze verworven inzichten als input voor nieuwe verbeterde risico profielen. Dit is een iteratief proces.

    Effecten Bedoelde effecten:
    • Een beter beeld van specifieke problematiek in buurten, straten of wijken
    • Meer interactie met buurten en wijken ism V&W
    • In een vroeg stadium zorg bieden of handhaven waar nodig
    • Leertuin voor AI en Machine learning
    • Professionaliseren Informatie gedreven werken
    • Innovatie, leren en experimenteren
    • Smart City

    Exposure, innovatieve karakter delen met VNG en andere gemeenten

    Randvoorwaarden Het vergt een zorgvuldige voorbereiding met privacy juristen. Het moet binnen het juridisch kader passen. Streven is dergelijke analyses zelf te gaan doen in de eerste fase zal expertise van mogelijk buitenaf ingevlogen moeten worden. H

    Bestuurlijk doel Gelukkige Stad

    Beantwoorden