Tilburg University start een uitgebreide samenwerking met het MIT Media Lab, onder de titel ‘Project GAMR’. Project GAMR is een initiatief om kennis en inzicht te vergaren over spelers van video games,om zo een diep inzicht te krijgen in het menselijk gedrag. Het project is op 21 oktober gestart.
De kern van het project is een website, waar spelers van een aantal specifieke online video games (League of Legends, Battlefield 4, Battlefield: Hardline, en World of Warcraft) gevraagd wordt informatie te verstrekken over hun achtergronden en karakteristieken via een aantal gevalideerde vragenlijsten. De spelers krijgen dan een profielbeschrijving van hun persoonlijkheid, brein-type, en spelertype. De verstrekte informatie wordt opgeslagen in een database, die vervolgens wordt uitgebreid met informatie over het daadwerkelijke spelgedrag van de deelnemers, geleverd door de makers van de spelen: Riot Games, DICE, en Blizzard.
Het resultaat van deze samenwerking tussen twee onderzoeksinstituten en drie grote spelontwikkelaars is een unieke database met een grote verscheidenheid aan data over spelers en spelgedrag, met een omvang en reikwijdte die nog niet eerder is tot stand kwam. De database zal gebruikt worden om verbanden te analyseren tussen spelstijl en cognitieve karakteristieken, tussen cognitieve karakteristieken en gedrag, en tussen spelstijlen in verschillende soorten spelen. De resultaten van Project GAMR zullen diep inzicht verschaffen in menselijk denken en gedrag.
Project GAMR is ontworpen en wordt geleid door PhD student Shoshannah Tekofsky van het Tilburg center for Cognition and Communication (TiCC) van Tilburg University. Verder zijn bij het project betrokken dr.ir. Pieter Spronck van Tilburg University, en dr. Kevin Slavin van het MIT Media Lab.