Publieke sector en digitale transformatie: de elektronische handtekening om burgers te dienen

Een paspoort of ID vernieuwen, een huis of een andere auto kopen… Er zijn veel zaken die geregeld moeten worden bij een gemeentehuis of op een notariskantoor. Bij deze instellingen wordt de dienstverlening zo goed mogelijk vormgegeven en voortdurend verbeterd. Maar er is nog steeds winst te behalen met de hulp van nieuwe technologieën. De elektronische handtekening is daar een goed voorbeeld van. Bij het kopen van een huis bijvoorbeeld, en alle stappen die daarvoor nodig zijn, kan het proces een stuk vereenvoudigd worden door gebruik te maken van de elektronische handtekening.

Hypothecaire lening
Een hypothecaire lening afsluiten wordt een stuk overzichtelijker, voor alle betrokken partijen. De stapels documenten en duplicaten die ondertekend moeten worden, maken plaats voor een speciale tablet waarop alle documenten staan waarop de elektronische handtekening gezet kan worden. Daarna wordt een samenvatting verzonden per e-mail naar een beveiligde mailbox, met alle documenten als bijlage. Dat is niet alleen snel en overzichtelijk, maar ook voor het milieu een stuk minder belastend.

Notaris
De meeste notariskantoren hebben elektronische handtekeningen inmiddels al geaccepteerd bij de ondertekening van authentieke aktes. Een grote tijdwinst: voorheen duurde het uren voordat alle exemplaren gelezen, geparafeerd en ondertekend waren. Vandaag de dag zijn alle eventuele aanpassingen rechtstreeks op het scherm te zien, in het bijzijn van de koper en de voormalige eigenaar. Deze kunnen akkoord gaan met de transactie door één enkele handtekening. Uiteraard staat veiligheid hierbij hoog in het vaandel: de documenten zijn alleen toegankelijk via de notaris en een beveiligde elektronische verbinding.

Home sweet home
Gas, elektriciteit, warm water, internet, telefoon… allemaal zaken die ook geregeld moeten worden bij het kopen van een huis. Maar elk bedrijf zorgt voor een aanzienlijke hoeveelheid documenten om te bewaren, aan te vullen of simpelweg te ondertekenen. Ook hier heeft de elektronische handtekening belangrijk voordelen. Doordat documenten digitaal op een tablet worden ondertekend, is de tijdswinst enorm: er hoeven geen formulieren meer per post opgestuurd te worden – het is gelijk geregeld. Een ander voordeel is de ruimtewinst: er hoeven geen papieren rekeningen meer bewaard te worden, dus geen enorme stapels meer op het bureau of in de kast.

Het is belangrijk dat overheden, bedrijven en diensten het tempo van innovatie bijhouden en zich aanpassen aan een bevolking die meer en meer verlangt dat diensten eenvoudig en snel worden aangeboden. Er is op het gebied van technologie al een metamorfose aan de gang binnen de openbare dienstverlening, maar er is nog steeds veel ruimte voor verbetering om aan de behoeften van de toekomstige generaties te kunnen voldoen.

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *