Bijna twee miljoen Nederlanders maken niet of nauwelijks gebruik van hun digitale postbus op MijnOverheid.nl. Ze missen daardoor belangrijke post. Dat blijkt uit onderzoek van de Nationale Ombudsman. MijnOverheid.nl biedt toegang tot berichten van organisaties als de Sociale Verzekeringsbank, uitkeringsinstantie UWV, verkeersdienst RDW en de gemeente. 6,6 Miljoen Nederlanders hebben hun Berichtenbox op MijnOverheid.nl geactiveerd.
Veel mensen blijken niet te weten hoe ze hun post moeten inzien, omdat ze lang niet op de site komen of omdat ze niet eens een e-mailadres aan het account hebben gekoppeld waarop meldingen over een bericht binnenkomen. Met als gevolg dat ze niet of te laat betalen en boetes krijgen.
De ombudsman is kritisch over de toegankelijkheid van de website. ‘Digitale post verzenden naar de Berichtenbox en het verder maar aan de burger laten om zijn digitale brievenbus continu in de gaten te houden, vind ik de omgekeerde wereld’, stelt ombudsman Reinier van Zutphen. Hij vindt dat de overheid de kennis, vaardigheden en behoeften van alle burgers als uitgangspunt moet nemen. ‘Van jong tot oud, van hoogopgeleid tot laaggeletterd.’
De ombudsman heeft aanbevelingen gedaan aan het ministerie van Binnenlandse Zaken, dat over MijnOverheid.nl gaat. Zo zou in de gaten moeten worden gehouden of mensen de site nog wel bezoeken nadat ze hem hebben geactiveerd. En als mensen bij nader inzien toch weer liever hun berichten op papier krijgen, moet dat kunnen.
BZK heeft de ombudsman laten weten met een aantal van de aanbevelingen aan de slag te gaan.